Cum să te poți ține bine de ceea ce-ți propui – 7 pași simpli (cea mai bună sinteză la care am ajuns după ani de încercări)

“Metoda celor 7 Paşi” – Cum să te poti tine bine de ceea ce-ti propui

Marius Budiu

Cu acest material poți învăța “Metoda celor 7 Pasi” care te-ajuta sa te poti tine de o schimbare pe care ai hotarat-o. E cea mai buna sinteza la care am ajuns dupa ani de incercari.

Afli ce trebuie sa faci ca sa reusesti sa te tii de hotararile de Anul Nou si sa nu te simti frustrat dupa 2-3 saptamani sau dupa 6 luni ca “iar ai dat-o-in bara”. De cate ori ai patit sa vrei din tot sufletul sa schimbi ceva in viata ta, doar ca sa vezi cateva saptamani sau luni mai tarziu ca nu-ti iese indiferent cat de mult ai insistat? Cum ar fi sa stii ca de-acum incolo poti face schimbarile care te-ar ajuta in viata si sa stii ca vor fi permanente?

Vei afla acum de ce mai nimeni nu reuseste asta si cum vei face tu sa reusesti.

Doar vei aplica “Metoda celor 7 Pasi” in care, prin 7 pasi si cateva iteratii/ajustari, vei fi perfect capabil sa treci proba timpului in impunerea schimbarilor pe care le-ai hotarat.

Preambul – putina psihologie

Ca sa poti ajunge sa implementezi usor cei 7 pasi ai Metodei, trebuie sa iti dau cateva detalii despre cum functionam ca oameni. Sunt rezultatele unor indelungi studii psihologice si verificate in practica. E timpul sa ne folosim de ele.

Cand dam de o situatie noua in viata ne incropim cel mai bun raspuns de care suntem in stare. Cand situatia se repeta, suntem mai pregatiti si dam mai rapid raspunsul, poate chiar il optimizam fata de prima data. Dupa ce situatia se repeta in continuare, vom ajunge sa raspundem rapid si fara sa mai gandim la ceea ce facem. Din acest moment corelatia dintre situatia declansatoare si raspunsul optimizat e preluata in subconstient si ruleaza de acolo cu precizie: cand apare situatia, livram automat raspunsul “prefabricat”. A devenit obicei, rutina, un ritual.

Acest model este salvator pentru oameni pentru ca elibereaza mintea constienta. Ne putem ocupa de tratarea mai eficienta a noilor situatii pentru care poate nu avem raspuns prefabricat in subconstient. E ca schimbarea vitezei la masini – dupa o vreme nu te mai gandesti in ce viteza sa treci cand o schimbi. Mana merge “singura”. E automatism comandat de subconstient ca tu sa poti fii mai atent la traficul in continua schimbare si potential periculos.

Obiceiurile sunt alegerile pe care le-am facut ca sa supravietuim si sa ne descurcam in viata. Intr-un fel suntem suma obiceiurilor noastre. In jur de 90% din deciziile zilnice sunt automate, vin din subconstientul care le coordoneaza.

Cand am creat automatismul, am ales pe baza instinctelor, emotiilor, credintelor si cunostintelor pe care le-am avut in acea vreme. Si-am creat majoritatea acestor rutine de viata pe cand eram copii mici si ignoranti. Daca mediul in care traiam ne-a dat modele optime de raspuns la situatii, avem rutine optime. Daca erau modele problematice, asa le-avem si noi.

E normal sa vrem sa mai schimbam cate ceva acum cand am trecut la alt nivel de intelegere si cunoastere, cand avem alte pareri.

Ca sa faci o schimbare, trebuie sa-ti ajustezi sistemul de obiceiuri

Problema este ca odata stocate in subconstient, obiceiurile sunt pazite cu strasnicie acolo. De ce n-ar fi, de vreme ce cu ele, asa cum sunt, ai supravietuit pana azi? Functioneaza brici si sunt ancorate beton. Se schimba extrem de greu. Doar cu tehnici delicate sau socuri de viata.

Imagineaza-ti un om care vrea sa intre intr-un lift intesat cu oameni. Ce se poate intampla:

  1. Ultimul venit nu poate intra ca cei dinauntru nu se misca.
  2. Ultimul venit isi forteaza intrarea si cei dinauntru se inghesuie, isi modifica pozitia sa-i faca putin loc
  3. Ultimul venit isi forteaza intrarea in lift si unul sau mai multi ies afara ca nu sunt compatibili cu noul venit( nu-l sufera pe nesimtit).

Noul venit e schimbarea pe care vrei sa o faci. Cei din lift sunt obiceiurile existente, iar liftul e subconstientul tau.

Cand tu iti iei angajamente de Anul nou si nu le poti implini esti in prima situatie. Cei deja in lift isi apara pozitiile cu o putere pe care n-ai banuit-o.

Ca schimbarea sa reziste, trebuie sa ajunga obicei si sa ajunga in subconstient (noul venit sa intre-n lift cumva).

Ca sa te tii de angajamentul de Anul Nou, trebuie sa transformi noul tau raspuns ales pentru situatii, intr-un obicei si sa-i faci loc noului obicei intre celelalte care sunt baza vietii tale acum. Trebuie sa ajungi in situatia 2 sau 3.

Altfel practica angajamentelor de Anul Nou sau angajamentele de tip “de maine m-apuc de sport” sunt doar o forma de autoflagelare. Peste cateva saptamani sau luni, vei constata ca s-a ales praful din ce ti-ai propus.

La fel se intampla cu orice noua hotarare de schimbare pe care-ai lua-o oricand, nu doar de Anul Nou.

Metode de inlocuire sau adaptare a unui obicei la nivelul subconstientului

Exista mai multe metode ce dau rezultate semnificative in implementarea noilor rutine in subconstient si modificarea acolo a celor existente. Unele sunt mai neobisnuite, mai putin reproductibile sau chiar mai subiective –  metode de frontiera a stiintei cum ar fi Metoda Tapping (EFT) studiata la Princeton University, Metoda “Calatoria” a lui Brandon Bays, Metoda Access Bars, Metoda Silva UltraMind, Autosugestia, Hipnoza si altele.

Metoda pe care ti-o propun e bazata pe experimente stiintifice si functioneaza regulat: REPETITIA PE PARCURSUL A 30 DE ZILE a noului mod ales de a raspunde la situatie. Nu e nevoie decat de vointa si hotarare constienta mentinute pe parcursul a 30 de zile.

In primele 10 zile va fi mai greu – e perioada in care noul obicei isi face loc intre celelalte sau chiar le inlocuieste pe unele.

In urmatoarele 10 zile e inca dificil, te trag inca puternic inapoi fostele obiceiuri. Apar ganduri de abandon a proiectului de schimbare. Trebuie sa te tii inca tare.

In ultimele 10 zile, e din ce in ce mai usor sa traiesti dupa noul model ales dar e capital sa ramai hotarat sa ajungi pana in ziua 30.

Dupa cele 30 de zile vei functiona automat, natural si fara mare efort cu noul model. Ti se va parea chiar ciudat sa nu il mai faci.

Cu aceasta tehnica eu am reusit sa imi fac un obicei de a face pentru sanatatea mea o ora de sport zilnic, incepand cu 5.30 dimineata. Si asta in timp ce somnul imi e unul din cele mai dragi obiceiuri :-)).

Nota: aceasta metoda este un adjuvant excelent inclusiv in implementarea de noi obiceiuri alimentare, renuntarea la fumat, carne, cafea, etc. unde metoda trebuie insotita si de alte metode pentru un succes de durata. Si-ti mai trebuie o vointa antrenata care sa te tina mai mult de 30 de zile :-). Eu am renuntat la carne de 4 ani si inca mai poftesc la mititei, pofta n-a disparut din subconstient inca. Dar cu aceasta Metoda imi e relativ usor sa evit carnea acum.

  • Maxwell Maltz prin 1960 a spus ca e nevoie de minimum 21 de zile ca sa formezi un nou obicei care sa reziste. Cât am exersat eu, au fost suficiente 30.

Câteva considerente inainte sa trec la cei 7 pasi promisi:

  • Cand noul venit se inghesuie in lift, cei exact langa el sunt cei mai afectati – se vor misca cel mai mult sau vor iesi afara. Cei mai din spate vor ramane acolo probabil nemiscati. La fel cu noul obicei – va afecta mai mult obiceiurile curente de raspuns pe care vrei sa le schimbi. Ele vor trebui ajustate cel mai mult sau chiar vor trebui eliminate complet in timp ce alte obiceiuri pe care le ai vor fi mai putin afectate.
  • Va trebui sa te gandesti serios la toate schimbarile implicite pe care noul obicei le impune “cand intra-n lift”
  • Pentru ca e serios de lucru cu toate schimbarile implicate, iti sugerez sa incepi doar cu o singura schimbare aleasa, cu un singur Angajament de Anul Nou. Doua vor implica prea multe schimbari in viata ta si creste semnificativ riscul sa nu reusesti cu niciunul.
  • E nevoie sa constientizezi exact toate schimbarile directe si cele implicite ce vor aparea. Asta pentru ca mintea ta sa fie aliniata perfect scopului tau. Atunci vei sti bine ce ai de facut in fiecare situatie pentru succesul noului tau model.
  • “Metoda celor 7 pasi“- Fa schimbari durabile

Amana-ti orice altceva ai de facut si fa acest exercitiu acum. Iti va lua cam 15-20 minute si vei fi un alt om dupa el.  Ia-ti o coala de hartie A4 pentru notite.

Pasul 1: Alege noua schimbare de implementat. Sau la ce vrei sa renunti din ce faci acum. Doar o schimbare. Cea pe care ti-o doresti cel mai mult.

  • Planifica-ti exact cum vrei sa faci, noul raspuns pe care vrei sa-l transformi in obicei. Detaliaza exact ce vrei sa pui in locul celui pe care vrei sa-l scoti. Cum vrei sa te comporti, ce vrei sa faci, in ce moment, cine mai e implicat, ce ii spui pentru a te sustine in exercitiul tau, etc… De ex. daca vrei sa incepi ziua cu un suc de legume proaspete, stabileste o sarcina pentru ziua de dinainte sa mergi sa cumperi legumele, alt punct ca seara sa le cureti si pregatesti pentru stoarcerea de dimineata.
  • Vezi toate implicatiile la care te poti gandi acum asupra altor obiceiuri pe care le ai. Gaseste solutii la toate ca totul sa iti permita sa raspunzi in noul mod ales.
  • Scrie toti pasii noului raspuns si ajustarile altor obiceiuri pe o hartie.

Pasul 2: Ce deranj provoaca noul tau model tie sau altora? Ce te retine emotional sa implementezi noua atitudine dorita? Ce te stanjeneste, de ce iti e frica ca se va intampla daca vei implementa hotararea ta? Ce nu-ti prea convine tie sau altora?

Aici trebuie sa investighezi adanc sa afli toate gandurile ce te-ar putea opri (si te-au oprit probabil pana acum sa faci schimbari care sa tina).

Apoi gaseste intelegeri noi, motive si cai sa linistesti si sa rezolvi acele inconveniente. Orice lasi aici nerezolvat, ramane in subconstient si de acolo iti va sabota extrem de eficient schimbarea pe care ti-o doresti.

La acest pas clacheaza majoritatea celor care incearca si rateaza. Fa-l deci cu atentie, rabdare si hotarare!

Pasul 3: Repeta pasii 1 si 2 pana ajungi la modelul final si planul lui exact de implementare, planul de ajustare a obiceiurilor existente.

 Pasul 4: Fa tot ce poti ca situatia sa te forteze sa te tii de promisiune.

  • Seteaza-ti alarme in calendar sa-ti aduca aminte sa faci ce actiune trebuie, la ora la care trebuie, ca sa poti implementa planul tau exact cum ai hotarat. Sa te trezesti cand trebuie, sa pleci din casa cand trebuie, sa mananci cand trebuie, sa te opresti din ce faci cand trebuie, sa faci fiecare actiune din plan cand trebuie, etc… Care sunt momentele pentru care ti-ar fi util sa-ti sune o alarma?
  • Asigura-te de suportul celor apropiati sau a celor cu care interactionezi ca sa te sustina in implementarea hotararii tale. Ei te pot si ajuta sa devii constient cand observa ca ai deviat de la hotararea ta (de-afara se vede mai bine). Gaseste alternative in caz ca nu gasesti sustinere. Modifica-ti tot planul in consecinta.

 Pasul 5: Pentru alinierea mintii si subconstientului la planul tau vei face aici un exercitiu – Imagineaza-ti cum va decurge implementarea noului model in viata ta. Descrie totul pe o hartie. Toate cazurile la care te poti gandi.

  • Gandeste-te la senzatiile pe care ti le vor da simturile pe parcursul implementarii, dupa caz – ce miros va fi in camera unde se intampla actiunea, ce lumina/peisaj vei vedea, cum vei simti atingerile obiectelor, persoanelor din “film”, ce sunete/voci vei auzi? Ce gust va avea mancarea/bautura pe care o vei bea in acele momente?
  • Cum te vei simti emotional in acele momente cand dai noul raspuns ales unei situatii? Descrie pe cat poti in cuvinte acel sentiment.
  • Inregistreaza-te pe reportofon citind cat mai elocvent ceea ce ai scris.

Pasul 6: Aseaza-te confortabil, cu ochii inchisi, pe un scaun (nu intins, ca poti adormi). Unde sa nu fii deranjat. Fii atent sa iti simti diferitele parti ale corpului si relaxeaza-le pe rand: mai intai mana stanga, apoi cea dreapta, apoi piciorul stang, cel drept, abdomenul, pieptul, spatele gatul, fata, ochii, scalpul. Nu conteaza ordinea. Cand iti simti mana, simte-ti-o grea si inerta, la fel cu fiecare parte de corp, pana iti simti tot corpul greu si relaxat, ca si cum nu ar mai fi al tau. Ideea e ca la sfarsit sa te simti total relaxat dar constient. Fa acest exercitiu in 2-3 minute.

  • Pune-ti castile si asculta-ti inregistrarea vizualizand, “simtind” si traind emotional ce ai inregistrat. Vezi cu ochii mintii cum implementezi noul obicei, cum se ajusteaza celelalte si cei din jurul tau.
  • Cand ai terminat, mintea si subconstientul stiu deja ce vrei de la ele si sunt gata sa coopereze cu vointa ta.
  • Fa acest pas ori de cate ori vrei sa iti ajuti obiceiul sa prinda mai repede putere.
  • Aceasta “auditie” e si mai eficienta in Starea Alfa a creierului la care inveti sa ajungi rapid si sigur (printre alte tehnici de succes) in cadrul cursului Silva UltraMind la care poti ajunge prin acest link. Relaxarea pe care ai facut-o la acest punct are menirea sa te duca cat mai aproape de Starea Alfa.

Pasul 7: Tine-te cu vointa si determinare de implementarea a hotararii tale ZILNIC, mort-copt, exact 30 de zile.

Te asigur ca va deveni obicei instalat in subconstient si il vei face natural cand va aparea situatia pentru care a fost creat.

Si fii bland cu tine cand “cazi” in vechiul model de raspuns. E normal. Dar va fi din ce in ce mai rar pe masura ce trec cele 30 de zile.

De cate ori “dai un rateu”, tu doar inspira adanc si revino la noul obicei. Fara ganduri ca “iar ai ratat”. Mai degraba spune-ti in gand: “Data viitoare sunt mai atent si reusesc. Eu reusesc din ce in ce mai bine”.

Cand reusesti, felicita-te-n gand! Asta ajuta sa reusesti tot mai des si sa instalezi deplin noul obicei pana la expirarea celor 30 de zile.

Note de final

De-acum incolo stii cum sa implementezi orice doresti in viata ta in asa fel incat sa reusesti intotdeauna. Si nu va trebui sa astepti pana la Anul Nou ca sa-ti iei avant sa implementezi ceva nou in viata ta.

Ai citit tot acest material, iti doresti sa faci eficient alegeri noi in viata ta si-acum poti sa le faci pentru ca ai aceasta “Metoda a celor 7 Pasi”. Esti printre putinii care chiar inteleg si investesc energie, timp si bani ca sa devina o persoana mai buna si mai fericita.

Succes!

Marius

P.S. La cursul Silva UltraMind inveti sa intri in Starea Alfa a creierului in doar cateva secunde ca sa iti poti programa subconstientul mai eficient cu obiceiuri noi ori de cate ori vrei. In plus, cand poti intra rapid in Starea Alfa  te poti odihni in 5 minute cat intr-o ora de somn ca sa-ti ramana energie si pe cand pleci de la birou.

Cursul costa 550 de lei (500 lei daca mai inscrii pe cineva), e predat de colegul meu Vasile Hategan si voi fi si eu prezent acolo pe 5-6 Martie 2016.  Inscriere la curs in acest link.